/ Social-Cultural

Marile festivaluri cresc, industria spectacolelor stă pe loc

Dupa câțiva ani în care creșterea festivalurilor Untold și Electric Castle a depășit noi limite, România rămâne, totuși, în continuare săracă în evenimente.

S-a creat în ultimul timp impresia că România este un tărâm de vis pentru iubitorii muzicii și că putem să ne comparăm oricând cu țările din vest când vine vorba de evenimente de anvergură. În realitate lucrurile nu stau chiar așa de simplu. Într-adevăr, Untold, deci implicit, și fratele său mai mic, Neversea, precum și Electric Castle au reușit să ridice nivelul așteptării peste ce eram obișnuiți și continuă să bată noi recorduri. Urmărind atât cifrele de anul trecut, cât și vânzarea biletelor pentru edițiile din 2018 ale festivalurilor clujene, putem ajunge la concluzia că tendința continuă să fie ascendentă. Untold a vândut prima tranșă de 15 mii de abonamente în doar câteva minute, în timp ce Electric Castle a depășit cu mult peste cifrele totale de la primele ediții chiar din presale .

Însă odată ce treci peste aceste două evenimente, lucrurile sunt în mod evident mai puțin pozitive, chiar și pentru un ochi mai puțin format. O simplă verificare a evenimentelor viitoare de pe site-urile care afișează liste cu concerte arată ca lucrurile nu s-au îmbunătățit considerabil. Turneele marilor artiști străini continuă să ocolească țara noastră, cu câteva mici excepții. Probabil că nici în 2018 lucrurile nu se vor schimba prea mult, pentru că îmi este greu să cred că am să văd artiști precum Pearl Jam, Queens of the Stone Age sau Gorillaz venind în țara noastră. Capetele de afiș de la evenimentele mari continuă să pară inaccesibile. În continuare voi încerca sa identific câteva dintre cauzele acestei stări de fapt.

Cred că este destul de clar că indiferent de dezvoltarea pe care o poate avea România în perioada următoare, problemele de geografice și de infrastructură nu pot fi depășite prea ușor. Cu toate eforturile care ar putea fi depuse, întotdeauna va fi mai greu de legat un eveniment din București între doua recitaluri în Viena și Berlin, decât un eventual eveniment în Elveția. Pe lângă geografia care nu ne avantajează deloc, lipsa autostrăzilor și nu în ultimul rând a locurilor de desfășurare a evenimentelor reprezintă alte impedimente serioase. Dacă pentru concertele foarte mari din timpul verii poate exista oricând varianta Piața Constituției sau a unui stadion, lipsa unei săli polivalente în București și folosirea rară a celei de la Cluj face ca opțiunile pentru evenimente mari în anotimpurile mai reci să fie aproape inexistente. De asemenea, pentru spectacole mai mici nu prea există alternative. Sala Palatului este o variantă potrivită pentru un număr limitat de muzicieni, iar bătrânele Arene Romane sunt depășite pentru aceste vremuri și pot fi folosite la capacitate maximă doar vara. Așadar, există oricând posibilitatea sa faci doar un concert de club, dar asta este o variantă doar pentru artiști la care nu ai nevoie să vinzi mai mult de câteva sute de bilete.

Nici problemele organizatorice nu sunt puține. Trebuie să fiu realist și să recunosc că, de cele mai multe ori, firmele care aduc artiști la noi trebuie să aleagă cu mare grijă și din cauza lipsei unui public consistent necesar pentru succesul unui eveniment. De cele mai multe ori, se merge pe o variantă sigură, încercată în prealabil sau care are șanse mici de a da greș. Nu de puține ori am văzut artiști străini care se abonează la apariții pe aici și cântă la evenimente de sine stătătoare sau festivaluri an de an. Deși există motive pentru care această teamă de nou este prezentă la promoteri, parcă abordarea este de multe ori exagerat de conservatoare și se ajunge la situații în care un spectacol cu Kings Of Leon pe stadion pare doar o încercare temerară, fără prea mari sorți de izbândă. De asemenea, încrederea publicului în multe companii s-a cam șubrezit de-a lungul timpului din cauza problemelor organizatorice. Am avut atât evenimente parțial ratate, cât și anulate sau țepe în adevăratul sens al cuvântului, astfel că o parte din public se uită de două ori la numele organizatorilor înainte de a procura un bilet.

Nu în ultimul rând, publicul rămâne destul de apatic și necultivat. Deși Untold există în mentalul tuturor ca eveniment la care oricine se poate distra și Electric Castle a reușit să își formeze un public solid, conaționalii noștri caută în continuare mai degrabă alte distracții și nu reușesc să înțeleagă valoarea unui concert reușit în afara unui festival de câteva zile. Spectacolele live rămân doar pentru oamenii cu adevărat pasionați, iar marea masă apare destul de rar pe la evenimente, atât la artiștii români, cât și la cei străini. Pe lângă această lipsă de interes se mai adaugă și numărul mare de evenimente complet gratuite, susținute de autorități sau diverși sponsori care întăresc pentru mulți ideea că nu merită să plătești bani pentru show-uri de muzică sau că bilete de câteva sute de lei înseamnă doar lăcomie din partea organizatorilor. Până și pe paginile festivalurilor menționate mai sus, astfel de comentarii au mare succes, deși prețurile rămân considerabil sub cele care se practică la marile evenimente din vest.

Am mai avut parte în trecut de o astfel de explozie de mari festivaluri,pe la sfârșitul anilor 2000, cu evenimente precum B’estfest sau Peninsula, care s-a dovedit a fi nesustenabilă și, în final, împinsă mai departe doar de efortul și entuziasmul de moment al organizatorilor pentru a avea evenimente ca afară. Acum pare o perioadă similară, dar valul de evenimente de acum are în spate câteva zeci de mii de oameni care sunt dispuși să plătească pentru distracție și chiar o fac în fiecare an.
Cu toate acestea, eu trag concluzia clară că este vorba doar de câteva excepții, în momentul de față. Cred că prea puțini dintre factorii pe care i-am enumerat sunt greu sau imposibil de depășit pe o perioadă mai lungă de timp și nu e exclus să ne uităm peste 5 ani și să vedem că măcar o parte din marile turnee mondiale nu ne mai ocolesc. Pentru mine este clar că se poate mai bine decât ce avem acum.

Sursa poza: Pagina de Facebook a festivalului Untold